schnelle Zunge

Dieses Thema im Forum "Saxophon spielen" wurde erstellt von Hibbelwibbel, 20.Januar.2016.

  1. ehopper1

    ehopper1 Strebt nach Höherem

    Wenn ich "schnelle Zunge" höre und lese, muss ich immer an eine ehemalige Nachbarin denken.
    Diese hatte in der Umgebung diesen Spitznamen bekommen.
    Wer sich ihrem verbalen Trommelfeuer nicht entziehen konnte, war nicht zu beneiden.
    Ich war aber immer voller Bewunderung, wie man so viele Worte in rasender Geschwindigkeit aneinanderreihen konnte, ohne inhaltlich viel Gescheites zu sagen.
    Letzteres kennt man sonst nur von Politikern. ;-)

    Aber zurück zum Thema:
    Ich bin auch kein Schnellzüngler, brauche das auch nicht so sehr.
    Bei Bedarf mache ich Stakkato-Übungen, deren Geschwindigkeit ich über ein paar Tage hinweg langsam steigere. Spaß macht es nicht wirklich, es hilft aber tatsächlich.

    Lg
    Mike
     
  2. Otfried

    Otfried Gehört zum Inventar

    Was immer Pinselzunge ist, das hier spielt er aber glaube ich ganz normal mit " te ke "
     
  3. auge

    auge Ist fast schon zuhause hier

    Beim funkigen Spiel kommen bei mir: Harter Anstoss (taa) und am Ende oft ein Tongue Stop. Tat. Ton wird mit der Zunge abgestoppt. Zusätzlich dann noch das "abgedeckte Blatt". Ich lege die Zunge so aufs Blatt, dass es nur noch abgedämpft klingt. Bissl lauter als Ghost Notes. Das in 16el Ketten gewechselt (talalala....) klingt in meinen Ohren besser als Stakkato.
    Das wichtigste beim Funk ist aber meiner Meinung nach, dass es pickt. Also extrem exakt gespielt ist. Das find ich die grösste Herausforderung.
    Pick up the pieces hab ich im Playalong Thread verlinkt. So klingt es dann bei mir.

    LG
    Auge
     
    Rick gefällt das.
  4. Isachar

    Isachar Guest

    Also mit meiner Zungengeschwindigkeit habe ich keine Probleme, da kann ich Maschinengewehrsalven mit abfeuern, als hartes Stakatto oder eben auch weich.
    Auch mit meinen Fingern habe ich keine Probleme, die können laufen wie Formel eins !

    Aber mit beiden zusammen, da HABE ich noch Probleme, entweder meine Zunge ist zu schnell oder meine Finger zu langsam. Also ab einem bestimmten Tempo heißt das dann für mich : Halbes Tempo spielen, präzise spielen, üben, die Geschwindigkeit langsam steigern und nur nicht übermütig werden, sonst klingst nacher doch nur wieder wie Gurke !

    Gerade nach dem Wechsel von Sopran zum Barton merke ich da meine Defizite, denn auf so einem großen Kübel genauso schnell spielen zu wollen, wie auf nem Sopran das will erst noch geübt werden, wenn es nicht murmelig und luschig klingen soll.

    Zungenstoß und Griffe im Einklang zu halten, fiel mir auf dem Sopran leichter und muß nun auf dem Bariton eben nochmal neu eingeübt werden.

    Wie Auge es so schön schrieb: Das wichtigste ist, daß es pickt und sehr exakt gespielt ist.
    Genau so sehe ich das auch !

    Grüßle

    Isach
     
  5. Mugger

    Mugger Guest



    THE PROCEDURE FOR LEARNING ON-THE-REED MULTIPLE TONGUING

    PART1: The Introduction to the Technique

    Record the metronome markings at which you can single-tongue repeated open Gs both four to a beat and three to a beat.

    Momentarily putting the clarinet aside, simply sit in a good playing position and say the words "Tuttle-uttle-uttle-uttle" (etc.) making sure that the tongue remains low, relaxed, and wide across the middle; not pointed.

    Take up the clarinet and single-tongue a few repetitions of open G again, this time at only a medium tempo. This is just to become reacquainted with the reed, and to relax the tongue. Begin a fairly long open G with a regular single-tongued stroke, taking care to pronounce it "Tuh" as in the first syllable of the word "Tuttle." Do this a few times, totally relaxing the tongue during each held tone.

    Begin another open G with "Tuh" but this time finish the word "Tuttle" by returning the tongue to the reed after "Tuh" in the manner of "tle." This second stroke should carry the tip of the tongue up past the tip of the reed to the roof of the mouth, and it should leave the middle of the tongue relaxed and broad across the bottom of the mouth.

    Staying relaxed, return the tip of the tongue to its resting position b y passing it downward over the tip of the reed, pronouncing the s yllable "Uh."

    The tongue is now ready for another upward stroke, as in pronouncing a nother "tle," and to be brushed past the reed tip again on its way t owards the roof of the mouth. Now another downward stroke, brushing past the reed tip again, to r eturn to the resting position in the bottom of the mouth. Repeat this whole process, quicker but still without extreme speed; in o ther words, do a very relaxed, smooth, and even "Tuttle-uttle-Uh." The last syllable could also be "Ah" if desired. Remove the reed and mouthpiece from the mouth and say again, " Tuttle-uttle-uttle-uttle" (etc.). Replace the clarinet into the embouchure and do it again on the open G, this time adding another stroke: "Tuttle-uttle-uttle-uttle-Uh." Stay relaxed throughout, aim for evenness. Keep practicing this on open G until the double tonguing begins to sound like very fast single tonguing, very smooth, even, and homogeneous. The tongue need not move quickly to achieve this similarity.

    At this point you should stop practicing this technique. It is very important to let the tongue rest now. Normal practicing, using only the usual single tonguing technique, may be resumed. Follow this procedure again later at other practice sessions, still using open G only, until you are satisfied that the effect is a good one, and that the up-and-down strokes sound identical to a listener.

    After you are satisfied with the effect, record the metronome marking at which you can tongue four open Gs to the beat by using this form of double tonguing. Compare this with your fastest tempo for single tonguing four notes to the beat. (Triple tonguing comes later.)



    PART II: The Development of Double Tonguing

    Extend the procedure (a tong tone followed by "Tuttl-uttle-tuttle-uttle-Uh," etc.) from open G to thumb F, low C, low F, thumb F again, top-line F, fourth-space E, throat E, low E, low F again, low C again, and finally thumb F again.

    After doing that exercise on thumb F, do the following also on that note: Tuh-tuttle-uttle-uttle-Uh" in the rhythm of: (music). Repeat the foregoing exercise, and then slur this passage: (music)

    Now, using the double-tonguing technique, play the following exercise: (music)

    The next step is to repeat the last exercise, this time tonguing every note in all four measures rather than slurring the last two. In this manner, double tonguing has been accomplished while rapidly changing pitches. Now do the following two four-measure exercises (first, the one containing a slurred scale; second, the same one played all tongued) up a whole step, thus transposing them from F major to G major: (music)

    Transpose all eight measures (the two exercises together have become one longer one) down to E pure minor in the lowest octave of the clarinet's range. Now transpose the eight-measure exercise back to F major, then to G major, and then to E minor again. A rest for the tongue should occur here; put off further practice of the technique until another occasion.

    The next transposition of the eight-measure exercise is to G major in the second octave. In other words, play the exercise as it is printed above, in the key of G, but take it up an octave. When satisfied with that, next do it in F major down a whole step, so that its range begins on top-line F and ends on thumb F.

    The next step is to transpose the same exercise into any or all descending one-octave major or minor scales, but avoid the range above G on top of the staff. Do this until crossing the "break" downward is satisfactory.

    Having become satisfied with your execution of one-octave descending major and minor scales over the "break," double-tongue the following exercise. In syllables this exercise would be pronounced "Tuh-tuttle-uttle-uttle-Uh, tuttle-uttle-uttle-Uh." (Again, the last syllable could be "Ah" if that seems more natural.)

    Double-tongue this last exercise as slowly as possible and as fast as possible. Rest from this by throwing in an occasional run-through at a medium, comfortable tempo.

    Transpose it now up a step to G major, and then to G minor at the same pitch. For variety, do all three forms of G minor. Now transpose it up an octave to G minor beginning on the G on top of the staff. In this manner you encounter double tonguing over the "break" ascending. (Do not try that particular octave yet in G major.) Now rest the Tongue.

    When rested, or at a later practice session, transpose that exercise down a step to F major (not F minor yet). Make that work satisfactorily by employing the same over-the-break principles you have always used: Keep the fingers relaxed, the air flowing smoothly, and use as little finger movement as possible. It will probably help to put the right hand down when ascending from B-flat to C-natural at the "break."

    Next, go back to the G scale up a step again, this time playing it in major. Now the "break" will occur between A-natural and B-natural. Employ the same principles of smoothness and relaxation. After this can be done to good effect, transpose the same exercise to any and all major and minor scales for one octave, using the range again from low E up to no higher than G on top of the staff.

    Continue exactly the same thing, but now extend the range of the scale exercise higher, going no higher than high C-natural. Now the exercise must be reversed.

    Take this new exercise up one octave.

    Now take it up another octave, which which will extend your double-tonguing range to high F. Now up one step to G major, which extends the double-tonguing range to high G.

    Next, practice two- and three-octave major and minor scales, four notes to the beat, all over the range of the clarinet. Begin each new octave of the scales with this rhythm: (music)

    Double tonguing has now been accomplished over the entire range of the instrument, since it will be quite easy now to extend it even beyond high G. You are now ready for the printed page.

    Obtain a copy of Reginald Kell's "Seventeen Staccato Studies" (International Music Company) and look at the first study. Disregard the words at the top of the page, which are directed toward single tonguing only.

    The entire study reiterates the "eighth-and-two-sixteenths" rhythmic pattern. Practice the study first all slurred to become completely familiar with the notes.

    Next, at a comfortable tempo, practice the piece using the usual single tonguing. Do not bother to make much, if anything, of the dynamics in order to concentrate on smoothly flowing air. When you are thoroughly familiar with the piece, completely disregard the dynamics this time, and apply double tonguing to it in this manner: "Tuh-tuttle-Uh-tuttle-Uh," and so on. Maintain a good forte volume throughout.

    If you feel musically and technically ready, you could try playing the piece observing the dynamics now; however, it will be absolutely necessary to use continuous breath support as well as concentrated tongue control. Dynamic variation, executed simultaneously with double tonguing, will become easier to achieve later on.



    PART III: How to Practice Double Tonguing

    On-the-reed double tonguing should now be established. Proceed with the Kell Study No. 2, one beat to the measure, after practicing it first slurred and then single-tongued, just as you prepared No.1 earlier.

    Systematic practice should proceed essentially as follows: First, with a metronome, find a comfortable tempo at which you can double-tongue four notes to a beat, and do the following exercise at that tempo, using the metronome: (music)

    Now set the metronome only one notch faster, and do the exercise again. Continue setting the metronome one notch faster and repeating the exercise until you cannot double-tongue any faster on that exercise. Now set the metronome one notch slower and repeat the exercise.

    Continue setting the metronome one notch slower and repeating the exercise. Soon you will be back to your starting point on the metronome, but continue setting it one notch slower and repeating the exercise until your double tonguing cannot be slowed down anymore. By following this procedure you will greatly extend the tempo range of your double tonguing.

    Also extend your new double tonguing to the solo literature for clarinet. Try tonguing the long sixteenth-note passages in the fast movements of the Mozart Concerto and in the various solo pieces of Weber, for example.

    When this sort of thing happens in music: (music) you must put the tongue "in gear" by single-tonguing the first note (E) and beginning the "Tuttles" on the next notes (F and G). In addition to using the clarinet's solo literature, applying double tonguing to other music will be profitable. Use more of the Kell studies, other studies, and ensemble music.


    Cheers
     
  6. Florentin

    Florentin Strebt nach Höherem

    Also ich meine: soo schnell ist Funk im allgemeinen nicht.

    Wie schon geschrieben wurde, finde ich viel wichtiger das präzise Timing und den Groove. Also nicht nur allein üben, sondern eben auch im Satz.

    Was beim Staccato hilft: das Mundstück weniger weit in den Mund nehmen!

    In der guten alten Saxophonschule von Rudy Jettel (Band 2) gibt es am Schluss Übungen zum Staccato. Der gute Mann hatte es sich zum Ziel gesetzt, auch ohne Doppelzunge so schnell spielen zu können wie andere mit ... Er schreibt aber auch: beim schnellen Staccato hat jeder seine anatomischen Grenzen (Zunge).
     
    Rick und GelöschtesMitglied4288 gefällt das.
  7. Florentin

    Florentin Strebt nach Höherem

    Jau.

    Doppelzunge bei Blechbläsern ist ein ganz anderes Thema als bei Holzbläsern.
     
    Rick gefällt das.
  8. Otfried

    Otfried Gehört zum Inventar

    Moin,

    Danke!
    Ist ja ne Menge zu lesen, werd ich sicher auch tun.

    Witzig, auf das "dudludludl" bin ich als fast Anfänger schon mal ganz von selbst gekommen,hab es aber dann wieder für mich verworfen.

    Gruß,
    Otfried
     
  9. Jazzica

    Jazzica Ist fast schon zuhause hier

    Hallo @saxhornet,

    warum genau lässt sich Deiner Meinung nach die Phrasierung "tz-tz-tz" oder auch "tf-tf-tf" auf Saxophone nicht anwenden?

    In unserer Truppe war jedenfalls eine deutliche Verbesserung hörbar. Das kann natürlich auch daran liegen, dass wir uns nach der Ansage unseres Bandleaders überhaupt besser auf das genaue Spielen der 16tel konzentriert haben.

    Viele Grüße von

    Jazzica
     
    Rick gefällt das.
  10. Werner

    Werner Strebt nach Höherem

    Ja, danke auch. -

    Wie spricht man denn das englische "Tuttle-uttle-uttle-uttle" aus, u oder a??

    Cheers Werner



    http://www.swing-jazz-berlin.de/
     
  11. Otfried

    Otfried Gehört zum Inventar

    keine Ahnung, für mich ist das eher ein:
    "döddel-öddel-öddel" wobei es natürlich kein echtes ö ist, sondern irgendwie offener wie beim englischen "the" .
    Allerdings glaube ich, dass es ziemlich egal ist, welchen Vokal man da genau nimmt, wichtig ist, was die Zunge vor dem Blatt anstellt beim döddeln
     
  12. saxhornet

    saxhornet Experte

    Generell sucht man Silben, die sich auch dann beim Sax umsetzen lassen mit der Zunge. Jetzt versuch das mal mit tz oder tf. Das ist eher typisch für Blech und hilft Holz kein Stück. Und die Verbesserung kommt nicht von den Silben, die er genannt hat, sondern wie Du es selber erkannt hast, weil ihr Euch mehr darauf konzentriert habt.

    Lg Saxhornet
     
    Jazzica und GelöschtesMitglied4288 gefällt das.
  13. GelöschtesMitglied4288

    GelöschtesMitglied4288 Guest

    Bei mir spielt die Zungenposition auch eine entscheidene Rolle. Ich lege sie rechts ans Blatt, zumindest bei schnellen 16-Läufen beim Swing.
     
    Jazzica und Rick gefällt das.
  14. a.g.

    a.g. Ist fast schon zuhause hier

    Hallo zusammen,
    von was für Tempi wurde hier eigentlich geschrieben. Schneller anstossen ist für ich auch gerade Thema, mache das mit der Silbe "da" bis etwa 100 bpm gehen 1/16 in allen varianten dann gerade noch. Bin gerade dabei täglich einpaar Übungen zu machen um schneller zu werden. Wie sieht das bei euch aus? Wie schnell könnt ihr, mit einer Silbe (z.B. dadadad....) anstossen, ab wann nutzt ihr irgenwelche speziellen Techniken?

    Bin sehr gespannt auf eure Erfahrungen.

    Herzliche Grüße

    Andreas
     
  15. ppue

    ppue Mod Experte

    Bei mir hört es bei 116 Umdrehungen auf und ich wüsste nicht, das Tempo mit Übungen weiter zu steigern. Spätestens da fange ich an, die Sechszehntelunds auf die vollen zu binden.
     
  16. Mugger

    Mugger Guest

    Das kommt doch darauf an, was gespielt werden soll, oder?

    Einzelne Sechzehntelgruppen braucht man schon viel schneller, oder?

    Cheers, Guenne
     
  17. ppue

    ppue Mod Experte

    Auch bei einer Vierergruppe schaffe ich es sauber nicht viel schneller. Durchgehende Sechszehntelketten schaffe ich nicht über 116 bpm. Brauche ich aber auch selten bei der Musik, die ich mache.
     
  18. a.g.

    a.g. Ist fast schon zuhause hier

    Hallo,
    was mich interessierte war schon was sauber und gerade noch "entspannt" und quasi endlos rauf und runter bei den einzelnen möglich ist. Kleinere Sechzehntelgruppen gehen natürlich schon mal schneller. Das Ganze kam mir weil ich aktuell gerade Saxophobia aufgelegt habe. Das klang dann teils schon sehr zäh und verkrampft.

    @ppue, werde es mal mit "dadahadat".... probieren. Mal sehen ob das dann noch "zickig" genung rüber kommt.

    Herzliche Grüße

    Andreas
     
  19. Mugger

    Mugger Guest

    Endlos nicht, aber Viertel 140 geht sich schon noch aus.

    Cheers
     
    a.g. gefällt das.
  20. a.g.

    a.g. Ist fast schon zuhause hier

    das machst du dann, ich sag mal normal angestossen (dadadadada) ohne spezielle Technik?

    Grüße

    Andreas
     
  1. Diese Seite verwendet Cookies, um Inhalte zu personalisieren, diese deiner Erfahrung anzupassen und dich nach der Registrierung angemeldet zu halten.
    Wenn du dich weiterhin auf dieser Seite aufhältst, akzeptierst du unseren Einsatz von Cookies.
    Information ausblenden